Філологічний факультет

Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка

Учитель і учень. Як залишатися на одній хвилі?

Сьогодні відбувається стрімкий розвиток суспільства завдяки технічному прогресу. Змінюються вимоги й до вчителя, і до учня. Перш за все, виникає гостра необхідність у педагогах, які володіють високою професійною компетентністю та крокують у ногу із сучасністю. Молоде покоління вчителівпрацюватиме взовсім інших умовах, і має поєднувати традиційні навички з новими. 

Диспут “Учитель XXI століття” відбувся в Чернігівському ліцеї №15, який організували доцент кафедри української мови та літератури філологічного факультету Валентина Красавіна та вчитель української мови та літератури ліцею Ніна Лісена. У заході брали участь студенти 4-го курсу та учні 11-го класу. Присутні мали змогу висловити думки щодо того, яким же сьогодні має бути вчитель. Чи має право належати до субкультури? Розмовляти сленгом? Одягатися й виглядати так, як йому зручно? Чи все-таки повинен дотримуватися дрес-коду та стандартних правил поведінки?

Поговорили про сучасні технології: використання планшетів, електронних підручників, аудіокниг, інтерактивних дощок. Студенти в один голос заявляли, що сучасний учитель має використовувати технічні засоби навчання на уроках. Але учні не були такі одностайні.

Виникло запитання: наскільки ефективним є формат аудіокниг? Одні казали: краще прочитати друковану книгу, отримати задоволення від безпосереднього контакту. Інші зауважували: слухання книг – це зручно, адже навіть у дорозі можна долучатися до літератури. 

Не всі діти погодилися з думкою, що планшет зручніший за книгу. Одинадцятикласниця Поліна констатувала: «Мені краще користуватися друкованими підручниками, готова тягати їх повен наплічник. Вони зручніші у використанні: легше та швидше можна знайти за змістом ту чи іншу сторінку, вправу. Із книги людина засвоює на 25% більше матеріалу, аніж із планшету. Електронні засоби не тільки не зручні, а й негативно впливають на зір».

Учитель повинен бути не лише педагогом, а й психологом, розуміти внутрішній світ дитини. На цьому зробила акцент студентка Яна Полулях: “Будь-який учитель має бути добрим психологом, щоб підібрати “ключик” до кожної дитини”.

Майбутній абітурієнт Микита погодився з цим твердженням: “Сучасний учитель повинен уміти знаходити спільну мову з дітьми й викладати предмет цікаво, використовувати ІКТ, не боятися робити помилки. У нас є вчителі, які помиляються, як і ми, але реагують на наші зауваження з посмішкою та дякують за те, що були уважні та виправили їх». 

[thumb=left]http://philology-chernihiv.com.ua/uploads/posts/2018-04/1523040480_30070790_1567113303386340_242960630_o.jpg[/thumb]У суспільстві постійно виникає запитання про імідж учителя. Це не пройшло повз і під час обговорення.

Одинадцятикласник Данило розвіяв усі стереотипи: «Учитель повинен розмовляти з учнями сленгом, обговорювати події, які відбуваються в суспільстві, бути сучасним, креативним. Це сприятиме кращому взаєморозумінню».

Студентка Наталя впевнена, що вчитель може носити рвані джинси, мати дреди чи різнокольорове волосся, пірсинги, татуювання, але не виходити за межі пристойності. Учні цілком спокійно, навіть прихильно до цього поставилися. Це зближує. У школі хочуть бачити молодих та творчих. Головне –моральні якості, духовні цінності та розумові здібності вчителя. Данило підтвердив: «Мені все одно, як він буде виглядати. Головне, щоб знав свій предмет і був хорошою людиною, а також залишався з учнями на одній хвилі». 

Студенти поцікавилася думкою учнів щодо запровадження 12-річної освіти. Більшість – «за», але за умови, що цей рік буде зорієнтований на підготовку до ЗНО чи профільне навчання. 

Із цього заходу кожен виніс щось для себе. Хтось із випускників, можливо, обере стезю вчителя, а майбутні педагоги почули думку школярів про те, якими вони мають бути.

Отже, учитель XXΙ століття повинен бути активним, ініціативним,нестандартним, творчим,толерантним, висококомпетентним, сучасним, обов’язково володіти новими технологіями, тобто повинен йти в ногу з часом.