Філологічний факультет

Національного університету "Чернігівський колегіум" імені Т. Г. Шевченка

Незабутній захист курсових досліджень з української мови і літератури

30 травня 2025 року комісія з захисту курсових досліджень у складі професора С. О. Жили, професора М. І. Навальної, доцента Т. Л. Хомич мала розкіш спілкування з молодими дослідниками – студентами 33 групи філологійного факультету.

Здобувачі вищої освіти з натхненням поділилися власними здобутками в дослідницькій царині, отримали неоціненний досвід та пам’ятну емоцію. Вашій увазі деякі відгуки студентів.

Єлизавета Горбатенко: «Робота над курсовим дослідженням стала для мене важливим і цікавим досвідом. Я навчилася глибше аналізувати інформацію, критично мислити та узагальнювати матеріал. Найскладнішим було правильно сформулювати висновки та оформити роботу відповідно до вимог. Захист курсового дослідження допоміг мені впевненіше виступати перед аудиторією, аргументувати свою точку зору та відповідати на запитання. Я відчуваю, що цей досвід підготував мене до майбутніх досліджень та дозволив краще зрозуміти, як працює науковий пошук».

Юлія Чаленко: «Студенти яскраво представили свій доробок під час захисту курсової роботи – продемонстрували глибоке розуміння теми, креативний підхід і вміння аргументовано відстоювати власні ідеї. Окреме дякую за кожне поставлене запитання.  Марина Іванівна Навальна уважно ознайомилася з представленими матеріалами, надала ґрунтовні коментарі та цінні рекомендації щодо подальшого вдосконалення усіх робіт. Світлана Олексіївна Жила ставила напрочуд цікаві та глибокі запитання, що стимулювали жваву дискусію та аналітичне мислення. Дякую за можливість вивчати та досліджувати різні мовні явища під керівництвом наукового керівника та комісії».

Карина Турко: «Перша наукова робота – складна, але неймовірно важлива складова професійної програми. Я навчилася глибше аналізувати мовні явища, систематизувати матеріал, виокремлювати чіткі приклади. Удосконалила вміння аргументувати свої думки. Я впевнена, що цей досвід був цінним, допоміг мені зрозуміти “зсередини” процес написання наукової роботи».

Альона Галенко: «Третій навчальний рік на нашій спеціальності особливий тим, що ми, студенти, пробуємо себе у ролі молодих науковців. Такий досвід є дуже цінним для майбутньої наукової діяльности й освоєння професійних навичок. Працювати над курсовим дослідженням було прецікаво, адже я занурилась у глибину правописної системи української мови й провела пошуково-дослідницьку роботу в інтернетних джерелах, виявивши ортографійні помилки. Це збагатило мої знання з мовних норм і дало мені особистий розвиток. Готуючись до захисту курсової роботи, я проаналізувала проведене дослідження і збагнула, наскільки ця тема є широкою і цікавою для подальшої роботи. Безпосередньо захист мені дуже сподобався, адже мій науковий керівник Хомич Тетяна Леонідівна конструктивно висловилася щодо моєї роботи і звернула особливу увагу на проблемні моменти, яких у своїй подальшій науковій діяльності я уникатиму. Також члени комісії, зокрема Навальна Марина Іванівна та Жила Світлана Олексіївна, ставили цікаві та змістовні питання.Дуже дякую за можливість набути такий корисний досвід!».

Юлія Кайдаш: «Моє перше курсове дослідження на тему “Походження прізвищ в антропонімії Чернігівщини”, здебільшого Ніжинського регіону, стало для мене не лише навчальним завданням, а й цікавою подорожжю у світ мовної спадщини краю, де я зараз проживаю. У процесі збирання, аналізу та класифікації прізвищ я глибше усвідомила, наскільки багатою та історично значущою є українська антропонімія. Особливо захопливим було виявляти зв’язки між прізвищами та іменами, професіями, особистими рисами характеру й зовнішності чи географічними назвами. Я зрозуміла, що кожне прізвище – це “код” культурної пам’яті, що поєднує покоління. Підготовка до захисту курсової роботи, який відбувся 30.05.25 року, допомогла мені сформулювати ключові висновки та навчитися дохідливо й логічно викладати результати дослідження. Захист став для мене можливістю поділитися своїми спостереженнями, а також перевірити, наскільки глибоко я опанувала матеріал.Можу впевнено сказати, що це дослідження дало мені не лише знання, а й величезне натхнення, яким би мені хотілося ділитись і надалі. Цей досвід став важливим етапом мого навчального й особистого зростання».

Софія Номіровська: «Захист першої в житті курсової став одним з найхвилюючих моментів життя за останній час. Через те, що це моя перша наукова робота, я мала переживання, що за великої кількості емоцій не зможу добре захистити її. Проте вважаю, що зробила усе для того, аби ця подія пройшла продуктивно та цікаво, на скільки це можливо. Моя курсова з діалектології наповнена особливим колоритом говірки рідного села, через що мені було неабияк цікаво досліджувати цю тему. А те, що викликає інтерес, завжди приємно представляти комусь і захищати як виплекану роботу. Окрема подяка науковому керівникові – Хомич Тетяні Леонідівні, за конструктивну критику та поради щодо написання курсової роботи».

Вікторія Халімоненко: «Написання та захист курсової роботи на тему “Мовні особливості публіцистичних текстів у період російсько-української війни” стали для мене не просто освітнім етапом, а справжнім зануренням у глибини мовознавства та сучасних реалій. Ця робота залишила по собі яскравий відбиток і збагатила мене як дослідника та громадянина. Перш за все, хотілося б відзначити надзвичайну актуальність обраної теми. У період повномасштабної війни, коли інформаційний простір переповнений новинами, аналітичними матеріалами та коментарями, розуміння того, як мова формує сприйняття подій, які вербальні засоби використовуються для впливу на аудиторію, є життєво важливим. Особливе враження справив сам захист. Це був момент, коли всі зусилля, всі години, проведені за роботою, вилилися в живе обговорення. Воно стало містком між академічною наукою та реальним життям, продемонструвавши, наскільки мова є потужним інструментом у формуванні громадської думки та історичної пам’яті. Це був справді незабутній досвід, який, безперечно, вплине на мій подальший академічний та професійний шлях».

Марія Теребило: «Такий вид роботи став для мене не лише важливим етапом у навчанні, а й справжнім інтелектуальним викликом. Тема іншомовного словотвору в медіа виявилася надзвичайно актуальною та цікавою, адже дозволила поєднати лінгвістичні знання з аналізом сучасного інформаційного простору. У процесі написання я поглибила свої знання про функціонування мови, навчилася працювати з науковими джерелами та критично осмислювати мовні явища. Захист курсової роботи був хвилюючим, але водночас дуже цінним досвідом – можливістю поділитися власними спостереженнями та отримати фахову оцінку. Виступи моїх одногрупниць були цікавими, добре підготовленими і змістовними, що додало натхнення та розширило моє розуміння предмету. Загальна атмосфера була підтримуючою і мотивуючою для подальшого розвитку. Я вдячна науковому керівнику за конструктивні поради, а також комісії – за уважність і запитання, що допомогли краще зрозуміти свою тему!».

Тетяна Майдан: «Робота над курсовим дослідженням стала для мене не лише академічним завданням, а й особистим відкриттям. Занурення в словник Бориса Грінченка дало змогу по-новому подивитися на історію української мови – не як на абстрактний об’єкт вивчення, а як на живий організм, який пережив утиски, забуття, але зберіг у собі силу й гідність. Процес написання курсової вимагав зосередженості, наполегливості й щирого зацікавлення, а кожне знайдене репресоване слово сприймалося як маленька перемога над історичним забуттям. Захист цієї роботи став для мене особливою подією –  можливістю поділитися своїми думками, висновками й продемонструвати, що мова –  це цінність, яку ми маємо не лише вивчати, а й берегти. Ця курсова робота надихнула мене на подальші мовознавчі пошуки».

Курсове дослідження з української мови і літератури – один із найважливіших складників ОПП Середня освіта (Українська мова та література), адже воно формує фахову науково-дослідницьку компетентність, яка дасть змогу майбутньому вчителеві української мови й літератури здійснювати керівництво науково-дослідною роботою учнів.

 Текст Тетяни Хомич.