Удосконалюємо бакалаврську ОПП Середня освіта (Українська мова і література)

21 травня 2025 року на розширеному засіданні катедри української мови, літератури та журналістики, де були присутні представники всіх зацікавлених сторін, зокрема професори: Лілік О. О. , Жила С. О. , Степаненко М. І., Навальна М. І., Тимошик М. С.; доценти: Хомич Т. Л., Сазонова О.В., Грона Н. В., Степаненко Н. І., Хоменко І. А., Савенко О. М.; ст. викладач: Молочко С. Р.; викладачі: Гордієнко О. Є., Баран І. М.; здобувачі: Труба К. В., Семко А. В., Клесун А. О.; випускники: Авраменко В., Лашук В., Черненька Ю., Кашуба А.; стейкголдери: Коткова Л., Сердюк Г.; Никипорець Д., відбулося обговорення бакалаврської ОПП 014.01 Середня освіта (Українська мова і література).
Т. Л. Хомич поінформувала, що ОПП 014.01 Середня освіта (Українська мова і література) освітнього ступеня «бакалавр» містить 240 кредитів; термін навчання становить 3 роки і 10 місяців; процес акредитації відбувався 2021 року; програму акредитовано до 01 липня 2026 року. Загальна підготовка на програмі становить 15,5%, професійна та практична підготовка 84,5%. Нормативні навчальні дисципліни – 75%, дисципліни вільного вибору студента – 25%.
Упродовж п’ятьох років відбувалося вдосконалення ОПП, унаслідок якого зреалізовано низку змін. Так, випускники вже складають два державні іспити (замість трьох); зреалізовано змістово-структурне переформатування практичної підготовки в межах 30 кредитів, зокрема: 3 семестр – навчальна практика (фольклорна) – 4 кредити, 4 семестр – навчальна практика (діалектологійна) – 4 кредити, 5 семестр – виробнича практика (педагогічна) – 6 кредитів, 6 семестр – виробнича практика (методична) – 7 кредитів, 7 семестр – виробнича практика (педагогічна) – 9 кредитів; зменшено кількість кредитів на вивчення «Зарубіжної літератури» (до 6); ураховано рекомендації акредитаційної комісії, наприклад, збалансовано співвідношення дисциплін лінгвістичного й літературознавчого циклів, уведено дисципліни, як-от: «Дитяча й підліткова література», «Українська література закордоння», «Культура мовлення вчителя».
Також Тетяна Леонідівна повідомила про те, що не може виконувати обов’язки гаранта в подальшому, а тому постала потреба змінити склад робочої групи й обрати гаранта.
М. І. Степаненко запропонував кандидатуру С. О. Жили стати гарантом бакалаврської ОПП 014.01 Середня освіта (Українська мова і література), оскільки Світлана Олексіївна має багаторічний досвід та професійну майстерність, що позитивно вплине на роботу освітньо-професійної програми.
Т. Л. Хомич також повідомила, що член робочої групи від студентства Ангеліна Олександрівна Клесун уже випускниця, тому треба її вивести зі складу групи й обрати нового члена.
Присутня на обговоренні ОПП випускниця програми А. Р. Кашуба взяла слово й обґунтовано запропонувала кандидатуру студентки ІІ курсу – Аліни Семко, зокрема наголосила на тому, що студентка дуже активна, долучається до всіх факультетських заходів та буде достойним членом робочої групи від студентства.
Голова розширеного засідання надала можливість присутнім висловитися про обговорювану ОПП й запропонувати необхідні зміни.
Узяли слово здобувачі вищої освіти. Аліна Семко серед сильних сторін освітньої програми виокремила цікаві та різноманітні дисципліни. Наприклад, у другому семестрі другого курсу здобувачам подобається сучасна дитяча й підліткова література, особливо практичні заняття. На думку студентки, варто збільшити кількість і лекційних, і практичних годин для цієї дисципліни. Адже вона є важливою й актуальною зокрема для майбутніх учителів української мови та літератури. Також серед переваг зазначила про потужний викладацький склад, значну кількість різних активностей від викладачів, наприклад, цікаві заходи, лекції-конференції тощо.
На думку Катерини Труби, освітньо-професійна програма бакалаврату спеціальності Середня освіта (Українська мова і література) має низку безперечних переваг. Насамперед – якісний викладацький склад (більшість викладачів мають наукові ступені та вчені звання). Також програма забезпечує базову теоретичну й практичну підготовку (наприклад, після вивчення дисциплін «Фольклор України» та «Українська діалектологія» здобувачі проходили відповідну практику, що дало змогу безпосередньо працювати з живим мовним матеріалом і закріпити набуті знання). Ще одна перевага – перспективність (програма відкриває шлях як до успішного працевлаштування, так і до подальшого навчання). Попри низку переваг, студенти мають деякі труднощі. Через необхідність виконання великого обсягу завдань у позаавдиторний час вони нерідко змушені працювати вночі, що негативно впливає на стан здоров’я і якість засвоєння знань. Катерина вважає, більше годин безпосередньої роботи з викладачем сприяло б кращому опануванню навчального матеріалу. Студентка зробила висновок про те, що освітньо-професійна програма забезпечує якісну освіту, дає цінний практичний досвід, відкриває широкі перспективи. Утім позавудиторне навантаження потребує більш зваженого підходу.
Ілля Хоменко запропонував зменшувати навантаження на студентів через творче опанування теоретичного матеріалу, зокрема за допомогою створеня аудіопродукції.
Микола Тимошик поділився цінним практичним досвідом роботи зі здобувачами вищої освіти, зокрема «усним випуском книги», що відбувався в Куликівській громаді.
Галина Сердюк, як працедавець, відзначила кілька переваг ОПП, зокрема логічне практичне наповнення, наявність курсу зарубіжної літератури, надання здобувачам можливості вільної освітньої траєктоії тощо.
Тетяна Хомич оголосила про потребу зміни шифрів програми, оскільки Кабінет Міністрів України постановою № 188 від 21 лютого 2025 року «Про внесення зміни до переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої та фахової передвищої освіти»: А 4 Середня освіта (українська мова і література). Також Т. Л. Хомич повідомила про необхідність уведення до ОПП дисципліни БЗВП (базова загальновійськова підготовка)» Лист МОН України «Про запровадження базової підготовки здобувачів освіти».
Присутні проголосували за запропоновані зміни.
Отож, удосконалюймось, завжди є куди рости!
Текст Тетяни Хомич.

